• conferinta nationala de cercetare in educatie
    Conferinţa Naţională de Cercetare în Educaţie: “Cultura cercetării educaționale în spațiul universitar”
    22 septembrie 2017
    Cluj-Napoca
  • facultatea de psihologie
    Calendar admitere - sesiunea septembrie 2017
    6, 7 septembrie 2017 - înscrierea candidaţilor
    11, 12 septembrie 2017 - sustineri de examen
MENIU

Scurt istoric al facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei

      Invatamantul superior in domeniul psihologiei a debutat in anul 1919, o data cu infiintarea Universitatii Daciei Superioare la Cluj. Titularul de atunci al catedrei, Florian Stefanescu Goanga, o personalitate stiintifica marcanta a vremii s-a format la Institutul de Psihologie a lui W. Wundt in Leipzig, Germania. Urmand modelul german, Stefanescu - Goanga a avut initiativa de a crea in 1922 la Cluj Institutul de Psihologie experimentala, comparata si aplicata, cel dintai institut de acesat fel din Romania. Acest institut a cunoscut o dezvoltare de exceptie in perioada interbelica datorita colectivului didactic si de cercetare valoros (N. Margineanu, Al. Rosca, D. Todoran, L. Rusu, A. Chircev, D. Salade, S. Cupcea si altii), dezvoltandu-se cateva domenii importante ale psihologiei experimenatle si aplicate: psihologia persoanei, psihologie industriala, selectia si orientare profesionala, psihologie judiciara, psihologie scolara.
      Din pacate, meandrele istoriei din perioada comunista au impins psihologia intr-un sever con de umbra care a culminat cu desfiinatrea sectiei de psihologie intre 1977 - 1989.
      Reinfiintat in 1990, sub coordonarea prof. univ. dr. Ioan Radu, Catedra de Psihologie s-a dezvoltat continuu si a ajuns in prezent una dintre cele mai prestigioase din tara, ridicandu-se in acelasi timp la standardele stiintifice si didactice internationale.
      In cadrul Universitatii Daciei Superioare din Cluj a functionat Catedra de Pedagogie care s-a afirmat prin contributiile lui Vl. Ghidionescu, unul dintre pionierii pedagogiei experimentale din Romania, profesor universitar intre anii 1919 - 1944 si director al Seminarului Pedagogic Universitar in perioada 1922 - 1939. Alaturi de prof. univ. O. Ghibu, unul dintre intemeietorii Universitatii Daciei Superioare, care punea accent pe o pedagogie “nationala”, Vl. Ghidionescu a dezvoltat cercetarile pedagogice si a pledat pentru o pedagogie stiintifica si experimentala, pe care a promovat-o in laboratorul de pedagogie experimentala.
      In perioada postbelica, in pofida unor restrictii impuse de regimul comunist, pedagogia clujana a reusit sa se afirme in continuare, catedra fiind condusa de personalitati marcante precum: prof. dr. D. Salade, prof. dr. A. Dancsuly, prof. dr. M. Ionescu.
      In cadrul Universitatii Daciei Superioare din Cluj s-a initiat si pregatirea in domeniul educatiei speciale, destinata persoanelor cu diferite deficiente. Astfel intre anii 1922 - 1928 au fost organizate 3 cicluri de cursuri de cate 2 ani, sub coordonarea prof. univ. dr. Florian Stefanescu Goanga. O pregatire sistematica universitara in domeniul educatiei speciale s-a realizat la Universitatea din Cluj incepand din anul 1961, in cadrul sectiei de "Defectologie"- singura din tara in acea perioada - care si-a schimbat denumirea in anul 1967 devenind sectia Psihopedagogie Speciala, pregatirea studentilor realizandu-se pe baza unui curriculum in care competentele teoretice se relationau cu competentele practice. Din nefericire in anul 1975 sectia Psihopedagogie Speciala a fost desfiiintata de regimul ceausist.
      In anul 1990 s-a reinfiintat sectia de Psihopedgogie Speciala si catedra de profil, sub coordonarea prof. dr Ioan Radu si a prof. univ. dr. Vasile Preda, asigurandu-se pregatirea de inalt nivel a specialistilor in domeniul invatamantului special si educatiei incluzive, prin implementarea unui curriculum elaborat pe baza standardelor din tarile occidentale.